Tuesday, June 7, 2011

Mee Hailam IRAFEN



As-Salam...ini menu pas lek keje, mlm kami mkn simple2 jer..yeke? hek eleh, kkdg bernasi, kkdg bermee, kkdg berketow..kuikuikui

PINGGAN BELIAU




Request mee hailam ni by Hubby..pulunla aku membuatnya..berbaloi2..menambah2 n pujiannya xlekang..ini yg membuatkan aku bertambah rajin ke dapur niiiii...hihihihihi

PINGGAN AKU....(ce tgk, pinggan aku tabur bawang goreng, baru bez...pinggan beliau xde bwg goreng.beliau xminat, sekian)




Pas masak, aku hidang dlm mangkuk beso ..buat sepekat mee..bile dah masak, mak aiii banyak nyer...



Set mangkuk ni aku beli di alam gelaran 'cik' dulu..main kutu ngn geng2 staff koperasi tentera (tempat keje lama)...aku suka coz mangkuk ni leh masak atas apiiiiiiiiii..tp mee ni aku masak dlm koli, sng nk terap tobalikkan..




Bagi resipi la yer (sng utk rujukan diri senirik di masa depan)..resipi senirik tnp di ambil dari mana2..

Mee Hailam IRAFEN
Sumber : Azira Binti Ibrahim

Bahan :
- sebungkus mee kuning - cuci dulu, toskan airnya..
- sedikit daging, ayam, udang, sotong
- 2 biji telur
- bawang putih, bwg merah
-kicap manis, kicap masin
-sos cili, sos tomato sedikit
- garam, gula
- sayur sawi, carot, bunga kubis
- tepung jagung (utk memekatkan)

bahan hiasan :
- daun sup
- bawang goreng


cara membuatnya:
- tumiskan bawang merah, bawang putih, masukkan ayam dan daging( biarkan kering dulu air daging)
- masukkan sedikit air, bubuh segala kicap & sos, garam, gula...biarkan menggelegak..pecahkan telur
- masukkan segala sayuran, udang & sotong
- akhir sekali masukkan tepung jagung..sesuaikan rasa...tutup api...
- bile sejuk sedikit, gaulkan bersama mee yang telah dibersihkan..hias dgn daun sup & bawang goreng..
SELAMAT MENCUBA .


2 comments:

azida said...

sayur tu layu sgt la...x suka!

Kamal Halim said...

boleh gak dicuba ni..mcm sedap je nampak..