Tuesday, September 18, 2012

Tutorial Tiramisu Coklat Parut n Agar2 Oreo Lapis Milo...

As-Salam...kedua2 desert ini aku buat time Jamuan utk kawan2 sabtu aritu.... dek kerna ramai yg menanya respi nih, iaitu Fizah, Tuty n Nuri...makanya aku tempek kan n3 ni...kiki..kebetulan...., pdhl mmg aku prepare tgkp gmbr siap2 dh pun, mmg niat di hati nk masuk belog pun! alasan jek kan org menanya....kikikiki

aku rujuk respi nih pun kat byk2 blog...korang google je la 'TIRAMISU'', insyaallah tidak mengecewakan! utk lebih mudah, aku tempek respi dari myrespi...klik sini... .. sebelum nih aku penah buat aziraibrahim.blogspot.com tiramisu-simple-mimplesedap-bangettt.html   ok, kite check bahan yg diperlukan!



Bahan-bahannya adalah :- 


1. CREAM CHEEZE - any brand

sumber : mr. google ....
u all beli brand ni yer...kat supermarket dlm RM12.00, tp kalo nk murah, beli kat bakery shop juz RM8.00 gitu....

#EMBORG WHIPPING CREAM (TETRA PACK)
2. WHIPPING CREAM - any brand

sumber : Mr. Google..
yg nih harga sama je, xkira supermarket ke bakery kedai ke...sama...dlm RM7.00 gitu...


selain tuh, boleh juga kalo korang nk pakai brand lain pun...waktu aku buat 1st time ritu, aku pakai cream cheese brand Tatura dan whipping cream Anchor...sedap jugak...  jamuan aritu aku pakai kedua2 brand yang kat atas... (Philadelphia n Emborg )

 
nih contoh cream cheese brand Tatura n whipping cream brand Anchor....yg dlm koleksi aku sebelum nih...


3. GULA CASTOR - secawan jek ! tp aku bantai jek gula pasir biase...ekeke...bile kite mix, dia hancur jugak!

sumber : Mr. Google


4. KEK SPAN - any perisa

sumber : Mr. Google...

alah, korang beli jek kek span bodoh yg jual kat supermarket tuh...yg berlubang kat tgh2 tu...rege RM5.00 gitu...

5. SERBUK KOKO
sumber : Mr. Google



6. NESCAFE O secawan.. - tanpa gula
sumber : Mr. Google

amacam..sng banget bahan2 dia kan.....moh kite membuatnya...


mula2, u all mix dulu gula secawan, whipping cream n cream cheese..mix sampai dia betul2 sebati n kental

selepas tuh, potong kek span mengikut bekas anda.. air nescafe tadi boleh curahkan/titis pelan ke atas kek..@ letakkan 2 sudu air nescafe ke atas piring, then, celupkan kedua2 muka kek span..depan n belakang..korang fhm x ni?????  jgn celup terus ke dalam cawan lak...nnt cepat abes sebab kek span kan berongga beso..haha...abes serap nnt...lagipun kek basah amatlah xsedap okeh.


susun kek span yang telah di celup/ dititis air nescafe ..ini adalah LAPISAN PERTAMA...


then, cream yg telah di mix adi, korang lapiskan atas kek span tadi...ini LAPISAN KEDUA....tinggalkan baki utk lapisan seterusnya erk.jgn dituang sekali harung..naya!


ulang spt langkah sebelum ini...celup/tits lagi kek span dgn air nescafe..susun ke dalam loyang..ini LAPISAN KETIGA


last sekali, masukkan cream cheese tadi ke tas nya...ini LAPISAN KEEMPAT


akhir sekali taburkan serbuk koko ke atas nya ...LAPISAN KELIMA.. SIAP!!! senang banget...simpan dlm petia ias selama 4 jam @ semalaman, sedap dimakan sejukkkkkk..SELAMAT MENCUBA!!!!


saje aku hias dgn coklat parut aritu...lapisan yg nih xpenting pun...saje tgn gatal...n edisi mengabiskan coklat masakan...kikiki..cantik n sedap jugak...



udah aku mmg terlebih rajin, makanya aku membuat Agar2 Oreo Lapis Milo.... aku rujuk resipi disini - hana.. dan disini -along roz..tutorialnya xpayah lah kan...korang baca resipi kat sana jela...


sengaja aku buat lapisan oreo kat atas, apsal aku nk campak 10 ketul bulat2 kat atas tuh..kiki..kalo aku campak atas lapisan milo, xlawa pula....


lapis milo katakan....


menari2 tiramisu ku dan agar2 oreo dlm esbox.... yg bekas kuning tuh sebekas utk ibu mertua ku...agar2 oreo...tiramisu selamat abiiissssss, nasib baik agar2 oreo aku dh separate awal2...hehe

No comments: