Tuesday, May 22, 2012

Sakit Papan Punggung belah kanan....



sumber : mr. google

aduhhhhhhh begini la gambaran yg mampu ku luahkan.....sudah sebulan berlalu belum sembuh2...nk kata aku angkat benda berat, x...nk kata aku terjatuh, x.....dokter kata sebab pergerakan tnp kite sedari...aku akui selama 29thn, ni la sakit yg teruk n berpanjangan aku alami......

patutla dh lama aku xupdated blog (ek eleh baru seminggu), sebab mood aku kejap on, kejap off...sepatutnya aku siapkan projek 'sayembara setahun' kami tu, tp disebabkan mood yang byk off daripada on, maka aku memberi laluan kpd 'sayembara sakit punggung' aku ni duluuuuuuuuu...huhu

kedengaran agak lucah ye, pdhl ia xde kene mengena dgn benda lucah itu, ramai member yang ckp, projek kuat kotttttt, eh, hellooooo itu projek bukan sakit yer, tp adalah syedap!! (sori, ter emosi..) bentak hati kecilku di dalam blog ini saje, nk dihamburkan ke muka org itu tidak mampu ku lakukan, nnt imej i tercalar plak....

mula2 dlm ptengahan april, sakit di sekitar pinggang..mula2 aku ingatkan sakit pinggang biase, ahh seminggu dua kang dia hilang la, minum air barli jer...bile masuk bulan mei ni, sakit nyer menurun ke punggung lak, sehinggala la niiiii...pastu dia duk statik kat punggung ni jer, pe yang bez kat cni tatau la...pastu yg aku xtahan adalah bile bersin or batuk, huiiiiiihhhh abes segala urat dari punggung ke kaki  menjalar dan tertarik...sakitt, tercucuk2, nyiluuu dan jadi xpuasss nk bersiiiiiiiiinnnnnn


pelbagai rawatan dh aku cuba, sehingga lani aku rase dh give up..bygkan dah dua klinik aku pegi, dokter kata urat bengkak, semua mereka bgi ubat yang terbaik...ok, aku rase lega...tp dia ubat dah abes, sakit itu muncul lagiiii, shinggakan berjalan terkangkang-kangkang..kaki kanan bagai diseret2...(kaki kiri ke depan, kaki kanan ke belakang, bontot terjulur, badan terbongkok) dokter kata kalo xelok jgk, pegi xray kat spital

maka ahad baru ni aku ke emergency hukm buat xray..kot masalah tulang ke radang otot ke..haih risau aku...tp dokter ckp, tulang ok, n tiada ape2 yang serius, cuma urat jela bengkak kot, beliau meneka.sekali lagi aku diberi injection, ahh ape barang inject n ubat2 ni suma, suma x gunaa!!! bile 'dadah'nya dh abes dlm badan aku, sakit nya dtg kembaliiiiiiii...juz diberi emcee 2 hari, aku kalo boleh sanggup ditahan ward sebab dh xmmpu nk menanggung, tp dorang xckp nk tahan, xkan aku nk offer lak kannnn...sengallll

sebelum aku g hukm tu, aku dah mengurut 2x...cara tradisional pun aku wat wehhhh, tp makin sakit bontot aku ade la...mula2 mmg makcik tu ckp 'banyak angin kt pungguq hang ni!, urat kembang, berselirat'...tu yang 1st yer, selang seminggu lepas tu, aku panggil lagi makcik tu mengurut, beliau habaq, 'angin dah xdak dah, makcik pun xtau la pasai pa, kulit pungguq hang ni tebai na, xleh nak raso, mkcik pun heran'..last2 mkcik itu beri aku tungku batu besar giler, utk aku bertungku bagai org dlm pantang bersalinkan cahayamata..juga sebemban halia besar giler diberikan agar di tempekkan di bontotku semasa tidurrrr supaya urat kecut

dokter dh xbg aku mengurut dah, kot makin melarat...dia kata kena buat terapi..appoinment minggu ni kat orthopedik hukm....sakit dtg dgn sendiri, hilang pun dgn sendiri, makan masa ade 3,4 bulan utk pulih....aduhhh lame giler...sempat raya ke x weiiiiii??? skrg ni aku dh xnk makan ubat2 dokter dah,,dh putus ase...aku rase dh berteleku ubat mereka dlm perut aku ni..sebab xberhasil pun...cumanya aku amalkan minum air halia (saranan ibu mertuaku), rebusan air herba (saranan ayahku) dan minum monavie yang dikatakan mampu merawat 1001 penyakit tuh...punyerla dah sebulan aku sakit, semalam baru teringat nk minum monavie...choiii!!! selain tu, menjadi amalanku bertungku dan tempek halia tang punggung!! amacam, sebijik cam org dlm pantang x

ade juga mulut2 yang menyatakan kot ade 'benda' yang menumpang, kot aku ade tersalah pijak ke, tersalah duduk ker, iissshhhh takmo percaya la...bln 4 ritu, aku xde p mane punnnn...ape yang aku tau kalo benda yang mengganggu ni, sakit sekejap2, ade time2 dia...mcm sakit waktu maghrib ker, tp aku ni sakit sepanjang masa la....lagipun xde pulak aku alami mimpi2 atau bayang2 aneh yang mengganggu mata dan fikiranku...mintak dijauhkan

hasil pembacaan ku, pesakit akan mengalami hilang keyakinan diri n mood yang tidak menentuuuuuuu...nk keje pun xde mood wei!!! kalo bole nk berbaring dan berblog jeeeeeeeeee ...tp tu pun menganggu konsentrasi jugak....bygkan kalo dh duduk, nk bangun n berjalan punyerla seksaaaaa, sakitt...kalo time shalat, nk rukuk, masyaallah...aduhhhhh..sujud pelan2 nk bangun balik, xboleh nk tegak....kalo datang krem diaa, tercucuk weiiiiiiiiii

 


30 comments:

Anonymous said...

yang pertama berdoa...usaha kai cadang try cari hygoat..insyaAllah berkesan..jgn guna ubat doktor..dia ada kesan jangkamasa..lambat atau cepat ubat tu plak bg sakit lain kat kita..try perubatan refleksologi...bykkan minum air masak SECARA TERATUR...minum sambil duduk ye..

azira said...

oo..yeke..tq ye awak atas tips itu...insyaallah

Anonymous said...

google sakit punggung jumpe blog ni.. suprisingly symptom yg same. jumpe doc dia bg vitamin urat je tp still sakit. kena try kurangkan berat bdn plak pasni, mgkn jgk sb overweight. klu dh elok mintak kongsi tips ye.. tq..

Anonymous said...

nak tanya sakit punggung tu dah baik ke belum? sakit saya pun macam tu.

azira said...

sori late rep... belum baik sepenuhnya lagi...tp adela kurang nya ckt...saya pegi berubat dgn dukun, kat kelantan..dia bagi air tawar dan kapur sireh utk sapu..setelah di doakan olehnya la..selain tu, saya minum juga air penawar al-quran mintak sembuh daripada allah..alhamdulillah, ade kurangnya..

ChaLaChoy said...

ahaks... aku pun baru 2 minggu alami kesakitan yang serupa... hanya Allah shj yang tahu akan kesakitan nya....

ChaLaChoy said...

aduhhhh... sakittt sangattt... saya baru 2 mingggu alami kesakitan yang serupa... hanya Allah yang tahuu betapa perittt nya kesakitann ini....

Anonymous said...

saya pun sakit jugakkkk..punggung belah kiri

alias abbas said...

Sy pon sakit jugak,dah 4hari sakit..klau nak kurang sakit,kene laa telan ubat..dah terasa dadah byk kat badan..
So,adakah kite nie kene pergi urut saraf?? Takut laa dgr 3-4bulan xsihat2..

azira said...

shinga skrg sakit saya belum hilang sepenuhnya lagi...dh 6bulan dah...huhu... awak pegilah cek spital dgr doc ckp cemana..saya sarankan xpyhlah urut, lagi sakit... jgn amalkan mkn ubt tahan sakit..efek buah pinggang nnt

wah_alkausar2u said...

assalamualaikum ..

tentang masalah tu ramai pesakit kami yang datang alhamdulillah...

sekiranya anda ada masalah berkaitan masalah tersebut boleh menghubungi kami di

fb: http://www.facebook.com/PusatrawatanAlHijamahOnewahida

tel:0125520195

Unknown said...

dah baik blom...tgh kena simpton yg samer ning... nok jlan susah...nk berlari lagilah...mula2 igtkan sakit pinggang..pergi urut xbaik2 lgi...xtaw dah cmner ning...

nur el azim said...

salam, saya pun menghadapi masaalah yg sama, sebijik kisah sakit saya dgn puan azira ni..kelmarin saya pergi bekam angin dan akupunture, sengsei cina muslim, dia kata urat bengkak di punggung, dia bagi ubat makan dan sekali lagi akupuncture..buat masa ni masih ada sakit lagi, harap lps second acupunture sihat lah terus..

Anonymous said...

gugel sakit punggung , terjumpa plk entry ni .bhg kanan badan sy pun sakit jgak . sy rasa ada relate ngn tulang temulang bdn sebab tulang belikat sy rasa bergerak dan kluarkan bnyik kruk kruk kruk . pggung sy pun buat mnde yg sama . sakit kt pggung x tertahan. melarat sampai ke pinggang dan kaki . nk jln pun rasa mcm kaki pendek sebelah . sy ada buat pmbacaan sikit kt internet dan bku . ia mgkin ada relate ngn skoliosis ( tlg blkg bengkok ke tepi ) . risau dbuatnya . nk xray tp risau .

WNA said...

hehe klaka plak rupenye ramai sakit mcm ni.

3 hari duk sengal pinggul ni :(

Unknown said...

Salam nak tanya skit...
Sakit punggung yg dinyatakan tu sbnrnya kat celah punggung ke atau bahagian luar?
Saya ada masalah punggung belah kiri sakit berdenyut2 da 10hari
Nak kata bisul sepatutnya da besar membengkak
Makan ubat tahan sakit pun xberkesan :(

mie said...

saya sakit yg sama dah setahun lebih...sakit dari pungung sampai kaki..x boleh duduk lama..bila batuk dan bersin tangkap la urat yg sakit tu..ada penawar dok?

Unknown said...

aku pun sakit semacam jee.. ape ubatnye

A.Kamil said...

salam..sy pun ada jugak terkena sakit camni..mmg perit berdenyut2 tapi saya ambil ubat di laman web ini :Penawar Penyakit Paling Mujarab

Alhamdulillah beransur kurang sekarang..xsalah nak cuba, yang penting kita ikhtiar & berdoa pd allah supaya sakit kita disembuhkan..

Anonymous said...

akak x try x ray ke?

Anonymous said...

Sy pun mengalami sakit yg seakan sama atau mungkin sama. Sekarang ni dh x boleh nk berjalan sgt. Hanya gerak sikit2 jer boleh.. Baru jer keluar dari hospital selepas buat xray dsb. Doctor kata ini penyakit Osteoarthritis of the hip joint. Solution yg ada ialah makan ubat hospital atau surgery. Ada sesiapa boleh bg cadangan utk rawatan alternatif..

Roll Nam said...

Salam..nk tnye dah baik blum..saya dh due hari alami pnyakit same..saya sakit pd bahagian alur buntut btol2 hujung tulang blakang tu..saya sndri rasa mmg urat..bile dudok satu2 posisi bila nak tukar posisi lain atau nak bgun skit amat sangat..kalau awak dah sembuh bagaimana awak buat..risau dh mauk hari kedua xbaik..n malam neh skg xboleh tidur langsung..baring je terasa macam urat tu tarik kedalam..asalamualaikum.

Unknown said...

assalam kak azira skrg mcm ne sakit tu..saya pun ntah mcm kak sakitnya..bila baring atas lantai nk bgun kena pegang sesuatu dulu utk berdiri..klu x susahnye nk bgun..tgh baring terbersin pun skit yg amt..nk ke toilet kena cri yg duduk punyer.pergi x ray xde masalah..retak patah pun xde..heran la..habistu apa sakitnya..doc bg pain killer..pernahla jtuh tangga terduduk tp 2 years ago..doc kta immpossible 2thun lepas skrg bru skit..

Unknown said...

assalam..sekarang mcm ne dah ok ke..simptom saya mcm kak azira kot..bila baring dan terbersin masyaallah skit teramat..nk p toilet kena cri tndas duduk..bila nk bgun dr baring atas lantai kena cari tmpt utk pegang..dh mcm tok jee...padahal umur bru 30.

Anonymous said...

saya pun sakit bnda yg sama sejak pregnant anak 1st..lepas bersalin sakit kekal.sebelah belakang pinggul kanan selalu rasa sengal,ngilu, urat tertarik..mmg stress..sampai mintak suami tenyeh bahagian sakit pakai antan lesung..urut2 tak jalan.dekat setahun sakit,pi jmpa dr, dr ingat slip disc.dia suh refer pakar ortopedik.pakar buat mri, xde pun slip disc.dia syak radang.dia bg 'shincort injection',tp kena buat kat bilik bedah sebab suntikan tu kena buat bawah xray,direct ke sendi.prosedur mcm bedah jugak,kena puasa,bius smua.lps injection memang kurang la,at least dah xjalan terjengket2..ni tengah pregnant anak kedua,dah datang blk sakit tu..jalan senget2, stress sungguh..nk buat rawatan xbreani trpaksa tahan smpai lepas bersalin..

Anonymous said...

salam kak cmner ngan sakit akak tu? Sy pn bru kene dh sbulan dh. Bjalan lama2 pn takleh rasa dr punggung smpai lenguh satu badan. Nk tegakkan bdn pn sakit. Sakit akak dh ilang ke?

zahrin said...

Samalah macam saya.Dah pernah x ray di hospital tapi ok je.Sebenarnya ada kaitan dengan urat.Mungkin kita tak buat senaman untuk punggung selama ini.

Masa mula2 kena beli ubat kat farmasi je. Dia baik untuk sementara je. Lama2 dia akan hilang dengan sendiri.

Anonymous said...

Assalam..rupanya ramai yg mengalami sakit dipinggul ya. Utk makluman semua sy juga mengalami masalah yg sama,mulanya sakit sekali2..lama kelamaan selalu sakit.macam2 ikhtiar belum temui penawar yg betul2 ok.Bila dtg sakitnya Tuhan je yg tahu kalah org bersalin,nk gerak badan kekiri kekanan pn sakit apa lg bila berjln rasa nk menjerit je.kalau sesiapa yg telah mememui penyembuhan tolong dikongsikn bersama ya..samalh kita membantu mudh2n Allah permudhkn urusn harian kita n dpt beribadah dgn sempurna lg. T.kasih.

Anonymous said...

Assalam..rupanya ramai yg mengalami sakit dipinggul ya. Utk makluman semua sy juga mengalami masalah yg sama,mulanya sakit sekali2..lama kelamaan selalu sakit.macam2 ikhtiar belum temui penawar yg betul2 ok.Bila dtg sakitnya Tuhan je yg tahu kalah org bersalin,nk gerak badan kekiri kekanan pn sakit apa lg bila berjln rasa nk menjerit je.kalau sesiapa yg telah mememui penyembuhan tolong dikongsikn bersama ya..samalh kita membantu mudh2n Allah permudhkn urusn harian kita n dpt beribadah dgn sempurna lg. T.kasih.

azira said...

Assalamualaikum semua... ekekeee... stelah 3 thn baru nk balas komen2 @ ptanyaan korang semua yaaa... maaflah sy dh jrg berblog, bukak ni pn sesekali jew.. utk pgetahuan semua, masih tulang pinggul sy ni masih ada.. huhu.. dh abis ikhtiar, kdg2 dtg rasa putus asa.. cumanya nk kata hilang sakit terus tu xde lah... ada lg rasa 45% ekekeeeekeee.. mmg rwtn moden xguna pun sbb juz bagi painkiller jew... sy pergi urut tarik tulang d serata tempat... alhadulillah tulang dh masuk ke kedudukan asalnya. cumanya, urat2 n saraf2 dsekitarnya shj masih xelok, menurut dukun yg merawat susah nk pulih ibarat kereta bila dh excident nak baik betul tu mmg x r... sy terima dgn redha lah jk ini ketentuannya.. adehhhh.... hehhe.... kalo nk mengurut pun xboleh sebarangan tkg urut. mestilah tukang urut yg mahir dlm bab tulang. sekian, salam sayan
g dr owner blog.