Wednesday, March 28, 2012

Cucur Udang dan Sos Pencicah masam manis


As-Salam...aku membuat cucur udang dan sos dia yang julung2 kalinya...cucur udang tu ala2 mcm mertua aku punyer stail...cumanya aku bancuh guna air suam


ini dia gandingan nya


udang nya xnampak coz aku gaul sekali dlm tepung..kebiasaan kedai letak udang kat atas...aku malas buat hal rumit, sng cite aku gaul je sekali,...hahaha..



sos ni aku buat banyakkkkkkk...setengah piyuk...hehe..mabeles weh !!! meleleh2 dan termimpi2 Mr. F makan...aku pulak main hirup lagi tu....manyak syok rrrr



pe kejadahnya g tayang 2 remote tuh???? aku pun pelik dgn gelagat sendiri...wakakakaaa...nih kekdahnya nk resmikan coffee table baru lani kekdahnya


CEKODOK UDANG

bahan2 :

- Tepung gandum
- Taugeh, daun kucai
- garam, serbuk kunyit
- cili boh @ cili giling
- air suam
- udang

cara membuatnya :

- campurkan kesemua bahan
- tuangkan air suam sedikit demi sedikit shg tepung menjadi pekat

SOS PENCICAH MASAM MANIS

Bahan2 :

- air asam jawa
- garam
- gula
- cili boh@ cili kering
- bawang putih (ketuk)
- tepung jagung (option)
- sos cili, sos tomato

cara2 :

- panaskan air asam jawa bersama cili kering, bawang putih, garam, gula...biar sehingga mendidih
- masukkan sos cili, sos tomato sedikit...
- jikalau suka pekat, boleh masukkan tepung jagung,...tp aku punyer xletak pun tepung jagung...sedap jugak



2 comments:

misz sheyla said...

senang je nak buat upenye......boleh test ni

nettyahhiyer said...

menarik ni