Wednesday, April 4, 2012

Telur Dadar Pucuk Paku warisan siti meriam..


As-Salam...kenapa saya menyatakan bahawa lauk ini adalah warisan? yela, siti meriam adalah nenda saya..beliau menurunkan ilmu masakan yang ringkas, padat dan maha sedap ini kepada bonda saya, hjh. kalsom iaitu menantunya..kemudian hjh kalsom menurunkan ilmu ini (cewah) kepada anakanda2nya, sebagai contoh, kepada saya...kemudian saya sekali lagi akan menurunkan ilmu perwarisan ini (cewah lagi) kepada generasi saya seterusnya....poyo giler!...  memandangkan tiada halangan dari kanda saya (suami) iaitu Mr. Effendie berkaitan menu ini..beliau amattttt menggemariiiinyaaa...wah, xsangka tekak beliau mudah 'serasi' dengan menu2 yang berasal dari kampung halaman kami..I LOVE U BEBEH ! lain lauk lain, telur ikan jeruk masin (@ ikan budu) pun beliau suka ! haha...beliau mkn menu kg aku coz aku yang masak, tp aku xpandai nk msk menu kg beliau n9 nuh


Bahan-bahan :
- Telur
- Pucuk Paku
- Cili Hidup merah - hiris
- Bawang merah, besar - hiris
- Cili Boh
- Garam
- Asam Limau (spy telur menjadi garing)

Cara membuatnya :
- campurkan kesemua bahan...goreng dalam minyak yang betul2 panas...berhati2 kecilkan sedikit api supaya sayuran di dalamnya masak sempurna, garing di luar, masak di dalam....

No comments: