Thursday, September 13, 2012

Laksa Sarawak


As-Salam...1st time mencuba laksa sarawak...sennag membuat dan sedap nya! asalkan ada perencah, senang aja... bile google cara membuat laksa sarawak, tgk wah mudah je terus aku buat...ekceli bukan nk buat sgt pung, tp disebabkan Mr. F dh beli perencahnya, terpaksala aku buat...jom kite cek


 

inilah pes dia..Mr. F dh beli hampir setahun lalu...lama giler aku peram..siap bebel2 lg kat dia, "knp beli benda pelik2...saya xpandai nk buat, xbiasa buat buat benda yg xpenah saya makan".....aku tgk beliau pun mcm serba salah jer...huhuhu...hendak dibuang sayang, aku biarkan jer...ntah camne 1 hari tu aku ter pk nk google resipinya...tgk kat Hasue, lohh senang bangat! bile dh buka peknya, tgk2 dh siap resipinya di dalam pek..buat penat aku google jelah! kendian, aku ckp kat Mr. F nk buat Laksa Sarawak, dia plk perli aku "ai, aritu kata xnk buat..." sambil sengih2 kambing! 

kuahnyer, juz tambah santan, air, garam, gula....


ini saje rencahnya....ayam goreng disiat2..(agak kasar siatan aku), telur yg didadar ( xelok rupa telo dadar aku, sebab tebal2, sebab aku tuang minyak banyak..semua dia tenggelam dlm minyak, kikiki, lepas tu potong2 yer..), dan udang goreng yg telah dibuang kulitnya!



ini cara hiasan nya ... letak dulu bihun...oh yer, laksa sarawak ni drp BIHUN, bukan laksa yer...nama je laksa, benonya bihun...  letak dulu bihun dalam mangkuk, masukkan kuah...letakkan telo yang didadar, ayam disiat, udang, taugeh, daun ketumbar dan wajib ada sambal belacan baru bez!





No comments: