Thursday, September 6, 2012

Perbandingan Nasi Ayam Penyet

As-Salam..rata2 kedai jual nasi ayam penyet kan...mula2 timbul dulu aku mkn kat tempat kerja lama aku, kira2 6thn lalu....ade jual dekat gerai2 jer, oh ye! menu ni barasal dari indonesia yer! bibik indon yang masakkan kat gerai itu, wadduuuhh enak sekali.... bile ku dah bpindah tempat kerja, trkenang2 ku pd nostalgia itu...

setelah itu, byk pula restoran2 menawarkan nasi ayam penyet, maksudkan aku restoran yang telah dikomersialkan la..spt WONG SOLO dan AYAM PENYET AP RESTAURANT... kiranya, nih restoran ada kellass la, dan ada jenama dia sendiri..ada cawangan kat tempat lain jugak...mula2 kite survey nasi yaam penyet di Wong Solo dulu erk...


ehsan : google


ehsan : google.... ni la dalamnya...



kitorang pegi time bulan pose ritu...sambil menyoping kat sogo, terus buka kat sana dgn air tin dan kuih (tempat duduk penuh) jer, sebab mmg niat nk g dinner kat Wong Solo...jgn harapla kalo nk g buka kat Wong Solo terus, mmg penuh ramainya umat, kene g dlm kul 8.30 mlm lepas dorang nk abes buka..meh bagi kitorang sambung pulak yer... well, mcm biase lah aku p mane2 pun, mmg aku bantai teh o ais jek...ekeke... Mr. F pulak biase dia lah manusia yg suka mencuba air pelik2, mewah2, lain dari yg lain, tp ritu ntah mood dia hape mintak air sirap je...ekekkeke...sirap limau kat umah pun boleh buat bang oi...eh, same la teh o ais pun kat umh....hehehe



aku oder nasi yam penyet yg dh lama aku idamkan. sebelum pegi mmg aku ade survey kat tenet, dorang kata pedasssss sgttttt, bile aku dah cuba sendiri mmg pedas nk mampusssss...!! walaupun dh diselak2 cili merah tu pun, mkn ayam jer..tetap pedas..kiranya ayam tu sendiri pun pedassss..ntah dorang letak rencah ape ntah ler....mmg tobat la akuuuuu.. aku mmg penggemar pedas walaupun org trg, berbeza dgn Mr. F org N9, tp xsuka pedas (pelik)...tp yg nih over pedas nya! disebabkan mahal, ku telan jugak lah..balik umah terus sakit perut menyembur ! tang menyembur tu bez akibat kepedasan setelah beberapa hari xbuang...hehe..kiranya cili Wong Solo ni SUPER LAWAS laaaaaa...hahaha...LOL


nih pinggan Mr. F, dia oder ayam bakar..eh, bukan dia oder, tp aku yg suggestkan utk dia amik ayam bakar, sebbkan aku dh survey ayam penyet tu kan dorang kata pedas..bile Mr. F xmkn pedas, ku oderkan ayam bakar utk dia....disamping tu, bolehlah aku cilok2 pinggan beliau, dapatlah suma aku rase, ayam penyet dan ayam bakar....saling berkongsi...eh, aku rase bez sgt tau dpt suami yang boleh share2 makan tau, sebab ade member aku tu laki dia pantang disentuh/mengganggu pinggan dia di kala dia makan, terus spoil... tp Mr. F xkesah... asalkan nk try jer,  dia kasi..tp aku xzalim tau, aku kasik jugak aku punyer utk dia rase juge...

ayam bakar ni bagi aku manissss sgt la pulak...manis madu gituuuu..alahai ayam penyet over pedas, ayam bakar over manis lak...mmg aku tobat lah ! Mr. F lak mcm xde perasaan, layan je makan tanpa byk songeh mcm aku membebel2..peliknya, dia org N9 boleh time lak manis, aku org Trg xleh time lak manis nya! hahaha ...pedas n manis citarasa kami yg bertukar antara 2 negeri.


di sebbakan begitulah set ayam penyet n ayam bakar yang kering jek, xde kuah sup..mmg tercekik mkn kering, makanya aku oderkan sambal Cumi nih (sotong). ala padang... ini Cumi ha RM13.00.. mencekik!..aku request letak petai , tanyer dulu letak petai ade caj x? dia ckp xde caj, so cepat2 aku suh campokan sekali...

Keseluruhan mkn ayam penyet dan ayam bakar, air teh o dan sirap limau dan sambal sotong adalah kira2 RM45.00 .... erm, mahal jugak erk....  disebbkan pedas + manis + xberapa nk murah, maka aku isytiharkan itu la FIRST n LAST kitorang g sana... 

n
n
n
n
n
n
n

dibawah nih lak, kitorang mkn kat AYAM PENYET  AP, restoran ini dan Wong Solo adalah berdekatan saje di cawangan Permaisuri...


ehsan : google




ehsan : google...suasana di waktu mlm



ehsan : google : suasana dlm restoran di Permaisuri, Cheras



balik drp kampung Hari Raya baru ni, tgk stok dlm esbox xde, so aku ckp kat Mr. F mkn luar jela arini..selepas beliau jemput aku dari ofis (Mr. F masih cuti raya, aku je keje), maka spt dijanjikan kami ke Permaisuri utk menikmati Ayam Penyet AP ..dan sambil2 aku survey mane lagi bez dari Wong Solo..haha..jahat x... eh, kite customer harus menilai tau! 

aku mcm biase, teh o ais...Mr. F lak Manggo with Jelly... walaupun air beliau, aku tetap menerai..bez woooo jelly dia... tergigit2 ahhhhh...


kat cni kami dua2 oder ayam penyet, sebab kat cni xde ayam bakar.... yg ade Lele Penyet (ikn keli)...yg Drumstik n Tight dh tentu aku punyer...Mr. F beliau lebih gemar Dada ! utk restoran nih aku bagi 4 bintang... bez woooo ayam dia, xpedas... cili dia lak pedas2 manja gitu...xdela over pedas mcm restoran di atas tu.... dah last2 mkn baru terasa kepedasannya... time mkn rase pedas manja jer... Mr. f yg xsuka pedas pun, boleh mkn  dgn senang hati...


disebbakan set benda alah ni mmg xde sup , makanya aku oderkan sup Rawon (daging lembu)..sup dia ala indon rase, xmcm sup Malaysia...hahaha..sup nih murah jek ..RM5.90


keseluruhan kitorang makan dlm RM38.00... erm, kira ok lah jugak kan... sedap + murah...HARUS DATANG LAGI !


walau mahal, kalau benda sedap, xde masalah...yg bermasalah dah lah mahal, xsedap...mmg masalah la...yg masalah lagi dh murah dah, tp xsedap....nnt org kata patutlah murah, rupernyer xsedap...erm...alahaiiiii... kite yg hendak mkn, so pandai2lah kite pilih erk...of course aku pilih RESTORAN AYAM PENYET AP!

No comments: