Thursday, August 23, 2012

Tiramisu simple mimple...sedap bangettt


As-Salam.....nih adalah pestime aku buat tiramisu..sehingga saat ini ditulis sudah 4x aku menerai buat tiramisu..yg lain2 tu, aku xsnap gambo...yang pestime nih je aku snap..aku cilok respi ni dari http://www.myresipi.com/top/detail/736/



Mari kita lihat cara-caranya :-


mula2 alatan yang perlu adalah loyang.. Loose Base Tin...aku beli jenis ini RM15 xsilap kat kedai bakery, semata2 nk buat tiramisu nih..hahaha...maklum ler pestime...yang ke-2, ke-3, ke-4 yg aku dah buat main taram buh dlm casserole jek, nk mkn main cedok ngn sudu jek lah!

.

diperlukan lagi cream cheese (apa2 brand bole), whipping creme (apa2 brand ) dan setengah cawan gula (lupe nk snap, xyh snap la kan  gula ape barang..) dan secawan nescafe panassss


dan biskut bonomi , biskut kahs tiramisu...nih rega RM10.50 kat kedai bakery...kalo payah nk jumpa sekut nih, korang leh juga pakai kek span...bagi aku, kek span adalah lebih sedap...sebab time raya aritu kat kg aku buat pakai kek span jek, mmg sedapppp



creme cr=heeze yang seketul itu kasi putar dengan whipping creme dan gula..


sementara itu celupkan biskut bonomi tadi ke dalam air nescafe panas..susunkan ke dlm loyang ..terpulang lah nk susun padat ke idak...


kemudian lapiskan dengan cheeze yang telah dipukul... lapisan seterusnya adalah celupkan lagi biskut yang telah dicelup. dan lapiskan dgn cheeze lagi...maksudnya ulang sepertimana lapisan pertama



last sekali taburkan @tapiskan serbuk coklat ke atasnya...tabur tebal2 baru sedap...sejukkan selama 4jam @ semalaman dalam petiais...terpulangla korang nk tabur dulu serbuk coklat ke tabur kemudian xde masalah...



setelah kek sejuk, maka nk ngap dh ni...angkatkan Loose Base Tin gini caranya...sendalkan dgn ape2 balang...wakakkaka...xyh pakai tgn, jatuh kek tu kang..


potong2...comot ckt potongan aku...cara xnak bg comot adalah basuh mata pisau tiap kali nk mulakan potongan..tuh aku malas tuh...rugi lak basuh krim2  melekat kat pisau tu


sedia di ngappp...senang bangetttt, sedap bangettttt...rujuk http://www.myresipi.com/top/detail/736/  ekkkk..k bye..

No comments: