Wednesday, February 15, 2012

Kuih Cara Manis


As-Salam....kuih cara aku tu seakan tengah tersenyum....ekekekeeee...kiut sgt...like...kalo aku buat lagi hangit (perang) ckt lagi cun kan..

meh kite blajar camne nk bikin ini kuih...mula2 u olls sediakan adunan dia dulu...aku buat ni pun aku refer kat blog resepiraidah.blogspot ...



then, curahkan ke dlm koli panas...koli ni spesel aku beli kat syarikat E-GREASE ...kalo kat supermarket xdo jual koli ni....camno nk contek org koli ni leh tanye aku kendian ....adunan kena isi dlm botol senang xtumpah...kalo u olls main kaup ngn sudu je, xkellasss la kan...comot sey koli nnt, lagi 1 hal jenuhhhh



pastu tuangkan gula ikut tahap kemanisan anda hendak byk mane pun...selebet sudu gula aku...haha...sekali aku tgk mcm lubang congkak pun ade...ngokkk...yang kat hujung sekali tu jadi lubang ibu....ekekeke



then, tutup koli ni...biarkan beliau masak dalam 2 minit gitu @ sehingga lampu merah padam (kalo koli jenis aku ni la)...senang kalo pakai koli ni xyah pakai minyak...beliau mmg xmelekat okeh...xmcm acuan tembaga yang lame tu kena buh minyak, leceh eh


bila dah masak, hidangkan...u olls leh wat mcm2 nk hangit ke, nk xhangit ke, nk xmasak ke suma bole...suma atas kebijaksanaan dan kerajinan kite...



mcm contohnya atas kerajinan...haaaaa, yang ni edisi aku rajin la ni...aku main vol api kecik, makanya beliau masak sekata...keperangan...tp xcantik le kan...

yang kat atas tu aku main vol api sederhana,  xsekata kesan keperangan beliau tuh...cantik2 jer...kalo vol api besar aku xmain lak, sebab takut terhangittttt time main tgh curah gula kat lubang yang lain.....ekekekeke

aku tempek resepiraidah.blogspot sini ekkkkk...korang buat ikut kesesuaian koli memasing erk...

KUIH CARA MANIS

Bahan-bahan:2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
2 biji telur
sedikit air daun pandan/pewarna hijau
secubit garam
gula secukupnya

Cara membuat:~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.
~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.
~ Kemudian campurkan dengan gandum, telur & garam. Tapis utk memastikan adunan tidak berketul.
~ Bila adunan siap masukkan kedalam acuan yang telah dipanaskan, perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.
~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.
~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2.

2 comments:

Mas said...

lama dah tak buat kuih cara..
sedapnyaa..

azira said...

ye....sedap sgt k.mas...buatla...hehe