Friday, November 8, 2013

Rindu nak berblog dan Lawatan Ke Vietnam -Part 1

As-Salam...sunyi dan bersawang sekali blog aku, gara2 hilang mood utk mengapdet n3...tgk2 5 bln tiada ceritera baru dan sunyi tanpa penglipur lara..haha... setiap hari aku menanam azam utk menukilkan kembali blogging ini, tp entah...tiba masa depan pc, mood terus hilang ke lautttttt.... terdapat juga beberapa kekangan, antaranya:

1) bz dgn kerjaya hakiki
2) bz mnguruskan biz sampingan, iaitu Tupperware..setiap bulan kami berkejaran utk maintainkan sales..huhu
3) ahhhhh terlampau banyak program aku kesana ke mari menguruskan kedua2 kerjaya ini..sementelah lagi pd bulan yg dtinggalkan itu adalah menyambut perayaan Aidilfitri dan AidilAdha (alasan semata2)..haha..so, kebizian menambahkan lagi bebanan yg sedia ada dipikul... haha

Mulai harini, aku akn aktif berblog balik, (konon), oklah nk ceritakan pd 08 Oktober 2013 baru ni, aku ada mengunjungi Negara Vietnam bersama teman2 genteng , juga bersama Mr. F tersayang... sebenarnya ianya adalah Lawatan Tahunan PERKEP IPD kami ni keluar negara... ini pestime aku mengikuti mereka keluar negara, sebelum nih aku join diorang nih bercuti dlm negara shj... sbb aku M.A.L.A.S, juga kewangan pun xberapa mantap... 

dikala suatu hari dalam kereta, aku memecahkan kesunyian mengatakan kepada Mr. F , perkep nak buat lawatan ke Vietnam tuh bang....tp sy xde lah itut... Lantas, Mr. F menjawab, ehhhh kita pergi nak??!! aku antara percaya dengan tidak je!!! ehhh, awak nih biar betul???? eh, betullah !!! haha...so, setat dr ctu lah, aku terus deal dgn Puan yang menguruskan agar book tempat kpd kami 2 seat...ekekekeke.. dan bersegera membuat passport di UTC (masya Allah seharian menunggu utk siapkan passport, kul 8 - kul 4, tionggg jap kepala aku, hazabbbb)

ok, kita saksikan gambar2 terpilih yg berada dlm di bawah ini okies...cikedouttt



Rombongan cik kiah seramai lebih kurang 35 orang, termasuk 8 org lelaki..oklah kiranya Mr. F adalah geng nya... Kami semua dikehendaki berkumpul d KLIA, jam 6.30 pagi...(sebenarnya kul 3.45 pagi kami dh keluar, sebb amik transport dulu kt ofis nih)


Aku dan kawan2..baju putih tuh adalah Pengerusi PERKEP Daerah..


nmpk kurus plk aku bila berada di kalangan yg sama size..ekekeke


yg ni, pelbagai size... ekekee


Yg ini berasama tersayang, oh ye kami kesana menaiki MAS... juga oh ye, percutian ini selama 4h 3m dgn bayaran pakej RM1,550.00 include alllll.... kiranya kitorang dh byr siap2, tinggal bwk duit shopingggg jeeee...best kan....



Perjalanan mengambil masa selama 1sejam setengah jek..ala2 dekat 2 jam lah..kami bertolak jam 9 pagi.. sampai lebih kurang jam 11 waktu Mesia... kalo waktu di Vietnam, lewat satu jam dari jam mesia ye...


nih masa sebelum landing...cantik kan view itu.... kami bercuti ke Ho Chi Minh City, iaitu syurga membeli belah.... kalo nk pergi Hanoi, jauhhhhhh perjalanan menaiki kenderaan darat memakan masa 4 hari hengkau ! jd cukuplah setakat Ho Chi Minh ini sahaja..lain kalilah kita ke Hanoi... nama lama Ho Chi Minh City adalah SAIGON hokeyyyy

kalo org tanya, pergi Ho Chi Minh ke Saigon? kita jawab pergi 2-2 okies... peace no war--

pd aku, airport Saigon nih idoklah besau, kecik jeee..mcm airport kt negeri2 kt Mesia jek lah... sampai sana, rombongan cik kiah di jemput oleh Agent sana yg kami dh booking siap2..


bas travel agent pun 'menggambarkan' budaya sana kan...tgklah ciri2 langsir dan skating kusyen tuh... jgnlah memandang Mr. F yg semakin membulat hasil kasih sayang aku tu...agagaggaga


nih aku snap dr dalam bas... penduduk Ho Chi Minh @ Saigon nih mempunyai 20 juta lebih penduduk..hampir menyamai keseluruhan penduduk Mesia! mmg padat dgn manusia rrrr... tp kawasannya luas rrr.... motosikal yg berada di jalan raya berjuta2 gak r..aku xingatlah Tourist Guide tu ckp berapa, sbb pale aku duk mikir nak shoping ape je...ekekekeke... 

dan motosikal adalah pengangkutan utama mereka...faktor lain adalah minyak petrol mahal RM3 seliter ! juga ekonomi kt sane kurang pesat, mereka kan negara baru nk membangun..so taraf hidup mereka masih lagi rendah..  



Lepas amik kitaorang kt Airport ape ke benda namanya, tourist guide nih bawa kami jalan2 kt Pejabat Pos Besar sane..dan juga bangunan ape ke benda namanya...muahahhaa


so, nikmatilah keindahannya..hokey



ekceli, we all amat teruja sekali dgn percutian kalini maklumler nih lah pestime dlm hidup kami keluar negara, samada keseorangan mahupun berdua..so, terasa setiap minit amat bererti antara kau dan aku...(walaupun bukanlah kami pergi berdua bercinta 2 org jek, tp ber group... tp hade aku kesah??? asalkan kami dpt berjalan 2 org ke hulu ke hilir sudah lah)



mcm berada di Kota London kekdahnyerrr :)


Lepas melawat pejabat pos tuh, toris guide tuh bawak kami merehatkan diri, bersolat zohor, mandi manda kat Hotel dulu...nama hotel tu ''Thant Troung Hotel"..haaa nih satu2 nya nama dlm vietnam langunge yg aku ingat..pasai pa, Mr. F ckp...Tanah Terung Hotel..wakakakka


Hotel nih 3* jek... ok larrr..sgt2 selesa tawwww..walaupun agak sempit ckt

pastu toris guide bwk kitorang p mkn... kt Kedai 1 Malaysia...sedap masakannya...kepunyaan org kita, org Somban, Nismilan..makanan kt sane agak mahal..bukan agak mahal, memang mahallah!!... tp disebabkan kitorang yg bayau siap2 dlm pakej tuh, xdelah terasa sgt...so makanlah sampai terbuntang pung!


pas makan, toris guide bwk kitorang p China Town...wahhoooaaa... kt cni syurga kain2 pasang wooooo.... byk sgt pilihan..cuma kita nak pandai menawar je... semestinya aku dpt murah, pasai aku byk ckp n pandai menawar...kahkahkah..ohye, languange kt ho chi Minh nih kita boleh guna Bahasa melayu @ English erkkkk..pasai depa nih pandai BM ehhhh...but, not proper sgt...setakat ckp 'murah abg..murah kkk....sepuluh ringgit, dua puluh ringgit...kain lembut, kain sejuk..masuk2...tgk dulu...." lebih kurang tu jeklah kepandaian mereka...lain2 kalo korang hajak sembang perihal lain, mampuih dorang melopong jek...wakakakakaa

so, disebabkan aku xberapa puas ckp BM dgn dorang yg xleh nyembang kut BM nih, makanya, senang2 aku speaking omputih teruih dgn dorang..baru puas hati aku... dorang pun pandai English gak... tp not a proper lah...same with me gak rrrr, not proper... muahahhaaa...



sama2 lebar kan..haaaa...

teman sekurus, segemuk, setemban, selebar, sebulat.... kan..kenyit mata



kt china Town nih, aku beli 10 pasang kain (6 cotton gred A & 4 vietnam silk), semuanya 2 juta Dong! hahahaha... kalo Mesia, baru RM300.00 beb... kat sane aku main juta2 je beb...

aku andaikan Ho Chi Minh City nih adalah Kuala Lumpur 20 tahun lalu @ kebelakang.... sebabnya kat sane xde pun bangunan pencakar langit bagai eh....

kami balik dr china town jam 6 waktu vietnam..kalo mesia jam 7 ye... kira dah nak maghrib ler kan...ekekeke.. mlm tuh kul 8.30 berkumpul kt lobi, kami beramai2 berjalan ke Restoran 1 Malaysia..pas dinner, kami sambung shoping kat Pasar Malam..pasar malam masya allah besarrrrrr gileee...byk sgt pilihan..dan murah2...pesanan utk korang yg nak shoping kat cni, adalah penting korang menawar 70% lebih murah dr harga yg diberitahu ok..

kt sane, boleh guna RM @ Vietnam Dong (VD)..tp adalah disyorkan menggunakan VD..sebab peniaga sane pandai tipu kalo guna RM...mean, mereka akan melebihkan baki ke dlm RM...

aku beri sifirnya erkkkk.... kalo VD 100,000.00 adalah bersamaan lebih kurang RM15.00
utk lebih tepat, 10sen adalah bersamaan VD 658 (harga berubah mengikut hari ye, ala2 mcm harga emas)
kalo RM1.00 = VD 6,580
kalo RM10.00 = VD 65,800
so, RM15.00 = VD 98,700 (lebih kurang VD100,000 je lah erk, ala2 belen 20sen jek) 

adalah rugi kalo korang tukar duit kt mesia nih, sebab aku tukar RM100.00 kt KL nih, aku cuma dpt VD600,000.00 jek... berbanding kalo tukar kt Vietnam akan jadi VD 658,000.00... tgk ada lebihan VD 58,000.00 di situ...
bagaimana jika RM1,000.00, akan bersamaan VD 6,580,000.00
VD 580,000.00 adalah bersamaan RM88.00 duit kita taw!!! boleh dpt 3 pasang kain taw!!! so rugi kalo korang tukar kt Mesia...lebih untung tukar kt vietnam ! haha, faham x... mereka kan ekonomi agak slow, jadi lebih murah di sane...

aku memang terer bab2 duit nih, siap bawak kalkulator lagik, kira2 congak2... so, peniaga sane xleh kelentong aku harrrrr...aku ckp siap2 kt Mr. F, kalo saya nk bertekak dgn peniaga yg cuba keletong saya, awak diam2 erkkk.... hasilnya?? kwn aku yg terer akaun pun dtg berguru dgn aku taw...kikikiki..geli hati aku

sori ye, pic2 membeli belah selama di sana sepatah harem pun aku xde snap ye...coz aku xmenang tgn...dan memang xingat langsung nk bergambo time membeli belah..bz giler bebbbb

Part-2 akan aku update kendian erk..bye..

No comments: