Wednesday, January 16, 2013

Mengekek yg huduh tp sedap dan gebuuuussss

As-Salam..aku membuat kek coklat kukuk munira baharom yg femes emes tuh! para blogger lain dh lama menerai, aku jek yg baru nk terai..ternyata...!!!! patutlah ramai yg suka..




hasil kegebuan... lembuttttt jer...



walaupun rupanya yg huduh... sebab nih pestime aku blajar mengukus... sos coklat pun cair bair...



kukusan pemberian bonda... kecik jer, muat2 loyang jer...tutup dgn kain supaya wap tidak terkeluar..kukus dlm 1 1/2 jam..lama weiiii..abes gas kang!


lebihan coklat cair aku salut pd donut keesokannya...ermmm, wallah...



mmg aku sarankan pd u all utk mencuba resipi ini..sori yer, aku cilok respi ni dari blogk.mas duniaku @ u all google jek 'kek coklat kukus munira', berderet keluar.... maknanya, ramai betul yg dah mencuba..


Kek Coklat Kukus Munira
Resepi : Puan Munira Baharom - KR
Sumber : MasDuniaku

Bahan :
Bahan A :
1 cawan gula pasir - Mas letak 3/4 cawan aje
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair - Mas gune susu segar
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde
1 sudu besar oren sunquits - Mas tambah

Semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B - di ayak
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

Bahan C :
4 biji telur - diblender - Mas pukul hingga kembang jerk.

Cara membuatnya:
Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk aje.
Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kata Puan Munirah, loyang tu  kena dipanaskan dulu sebelum masukkan adunan kek tadi..
Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jadi mendap.

Topping :
Bahan2 Simple Chocolate Ganache:
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
1 sb butter @ margerin @ minyak masak

Caranya :
Kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya dan terus tuang ditengah2 kek dan biarkan topping tu meleleh sendirinya.


2 comments:

Pelangi said...

wow cantik2 uollls..jom lepak kat blog www.pelanginadia.blogspot.com..jom ziarah.

Pelangi said...

wow cantik2 uollls..jom lepak kat blog www.pelanginadia.blogspot.com