Thursday, February 14, 2013

Lamb Steak lah sgttt...


As-Salam..kambing steak time aku korbankan raya haji aritu.. buat dh lama yer... yeah, perapkan bahan2nya.. (perapannya Mr. F yg buat, kalo nk respi, leh tanya dia - aku malas nk amik tau sal secret recipe dia ni coz aku nk bersenang lenang lak..ekekekeee).. so uols bakar dlm pemanggang ajaib ok..bak kata bondaku, 'mek sgt puas hati dgn pemanggang ni, (biasa dia aku bg aper pun xdelah puji sgt mcm pemanggang ni..wah- puashati betollah tu gamaknya)

tang memerap je Mr. F terer norrr, tang buat gravy nya dia lum test lagi..so yg ini dia serrahkan pd aku... gravy aku nih senang jer, dulu aku tgk kt 1 blog tu, terus aku rtangkap respi ni jer, xubah pd yg lain dah...kat mane cilok ntah lah, coz sebelum ni aku dh share ngn uols dh kan kt ne aku amik... 



mula2, uols renehkan bawang besar, daun sup dan batang saderi dan kiub ayam , 2 cawan air dalam kuali..renehkan seektika, then tapiskan airnya ..yg bahan2 hirisan nih leh buang yer..kite ambil rasenya shj..



then, 2sudu merjerin dicairkan, masukkan tepung gandum 1 sudu, kacau2kan sehingga dia likat dan xmelekat di kuali (utk sebati)


kendian, campkkan air rebusan tu td ke dalam merjerin dan tepung gandum..gaulkan sebati, jgn bg berketul...


masukkan cendawan butang, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, kicap (utk warna) lada hitam (tumbuk), sedikit garam, gula...



siap utk gravy


yeaaahhhaaaa... mamam jooommm... ini je utk lunch kami


harus terai yer ! sedap ni...

No comments: