Tuesday, July 12, 2011

Ayam Halia


As-Salam...tetiba tingin nk mknk ayam halia, teringat pestime mkn ayam halia waktu di hostel sek men duluuu...sedap la yang makcik dewan makan tu buat...ape dia taruk masa tu pun aku tatau..maklumla budak2, umo 15 time tu...bile aku dah meningkat tua, aku pikir2la sendiriii...haha, kebetulan ade kawan aku dulu2 cek resipi, haaaa...betul !!! menjadik jugak..kite buat ape yang kite nk makan, xgitu??



aku buat sebanyak ni shj...sekali telan je ni ngn husband..


mmg mabeles...kongsikan resipi ye..


bahan 2:

-ayam
-halia banyak tau
-bawang putih, bwg merah
-garam
-kunyit sedikit jer.
-bawang besar
- cili merah (hiasan)

cara2 :
- blend bawang, garam, halia, kunyit..gaul bersama ayam
- gorengkan di atas api
- bila nk agak2 nk masak, masukkan bawang besar dan cili sebagai hiasan..

6 comments:

Mas said...

hmmm...memang nanmpak sedapp la ayam tu...
menyelerakan...

nuwairani ismail said...

resepi yg simple...tapi kalau sy, ada cili2 macam tu, sedap aje tu...lagi pedas, lagi sedap

Diana @ Melley Mey said...

menu kat atas tu mmg nampak menyelerakan ler.. senang plak tu nak buat... sedaaapnya

azira said...

MAS: mmg sedap kak oiii..menyelerakan, makan lak dgn nasi panas..terangkat..perrrrrhhhh

azira said...

NUWAIRANI: aah simple je mmg sdap tu..cuba la nnti..hehe

azira said...

DIANA: aah sedap tu..senang je nk wat nya..yang penting bahan2 cukup.hehe..cubala ek