Sunday, December 19, 2010

MY CHICKEN RICE...

salam semua,  semalam hari sabtu saya masak nasi ayam versi saya sendiri setelah saya menyelidiki menu nasi ayam dari blogger lain..yang mana berkenan, baru saya ambil dan oter mengikut kesukaan saya.. janji sedapppp, bak kata kesayangan saya, "kita yang buat diaa...." ngeh3 ~

so dimuatkan pic nasi ayam yang sempat saya snap... soriiiii, salad xada...seluruh kedai cari, tp suma xde...huhu.. saya buat adalah NASI AYAM GORENG BEREMPAH... xmo ayam perap kicap, xberapa sedap...goreng berempah sgt SUKA  ok...
   


inila nasi ayam goreng berempah saya..time ni bawak lunch kat picnic...sgt garing dan rangup ayam itu..




yang ini pula, time dinner kat rumah..... senang, masak sekali banyak...boleh mkn 2 kali (lunch and dinner)...hehe..



ala2 blogger lain ingin berkongsi resipi utk semua, juga sebagai peringatan @ rujukan kpd diri sendiri, if kertas resipi yang melambak tu hilang...hehe...at least ade la soft copy dlm blog ni...xde susah2 saya nk membuka fail menu lagi....huhu....tapi bahan2 yang saya berikan ini xde ukuran yang specific...main agak2 jer...so pandai2 korang la yer nk budget byk mane...ok..

NASI

Bahan2 :
1) Bawang Merah - hiris
2) Bawang Putih - hiris
3) Kulit Kayu Manis, Bunga Lawang, Pelaga Hindi, Bunga Cengkih (4 beradik)
4) Planta
5) Kiub Ayam
6) Air Sup Ayam sedikit
7) Beras yang bersih
8) Garam

Cara Membuatnya :
Cairkan planta terlebih dahulu. Tumis 4 beradik bersama bawang merah & bawang putih hingga naik bau..setelah itu, masukkan sedikit air sup bersama kiub ayam..kemudian, masukkan sedikit garam...matikan api... alihkan ke dalam periuk yang berisi beras yang ditoskan..masuk tumisan tadi, then sesuaikan sukatan airnya... (tambah air putih sendiri)

SUP

Bahan2 :
- Bawang Merah, Bawang Putih
- Sup Bunjut
- Halia
- Ayam Potong Kecil2
- Kentang
- Lobak
- Asam Keping
- Garam, Gula
- Daun Sup, Daun Bawang
- Bawang Goreng
- Air Putih

Cara Membuatnya :
Tumiskan bawang dan halia hingga naik bau.. masukkan ayam..then, tambah air, masukkan sup bunjut, asam keping, kentang, lobak...biarkan mendidih...akhir sekali masukkan garam, gula, daun sup, daun bawang dan bawang goreng..sedia dihidangkan..


AYAM GORENG BEREMPAH RANGUP

Bahan-Bahan :
- Ayam potong saiz biasa
- Halia
- Serai
- Bawang Merah
- Bawang Putih
- Kunyit Hidup
- Ketumbar
- Jintan Manis, Jintan Kasar
- Garam, Gula
- Serbuk Kari
- Tepung Jagung
- Putih Telur

Cara Membuatnya :
Kisar halia, serai, bawang, kunyit hidup, ketumbar, jintan.. pastu gaul kat ayam..setelah itu, bubuh serbuk kari, garam dan gula..Akhir sekali masukkan putih telur..gaul sebati..masukkan tepung jagung..gaul lagi..Perap sekurang2nya 2 jam selepas itu goreng la hingga garing.

AIR LADA

Bahan-Bahan :
- Cili Hidup @ Masak (Merah)
- Cili Kecil (Merah)
- Cuka
- Air Sup (Lebihan sup tadi)
- Garam
- Gula
- Sos Cili
- Sos Tomato

Cara Membuatnya :
Blend kesemua cili2 tersebut.. setelah itu, masakkan atas dapur..masukkan air sup, garam, gula, cuka, sos cili, sos tomato..sesuaikan rasa..siap.


KUAH KICAP

Bahan-Bahan:
- Air Sup
- Kicap Pekat
- Sos Tiram
- Serbuk Lada Sulah
- Gula

 Cara membuatnya :
Bahan2 tersebut masakkan atas api...campur semuanya...


ULAMAN

- Timun
- Salad
- Tomato



No comments: