Sunday, December 19, 2010

Pulut Gaul Nyiur (Kelapa)

Salam.... pagi ahad nan indah ini, bangun2 tido je terasa lapar....teringat pulak sajian nun d kampung halaman...seringkasnya, saya menyediakan Pulut Gaul Nyiur kegemaran orang2 pantai timur....jikalau orang selatan mkn pulut dengan sambal, tetapi org pantai timur...nahhhh...dipadankan dgn nyiur (kelapa parut)...dulu2 ketika kecil, kurang gemar...bila dah nk jadi bini org ni barula tekak ini sangat sukakan menu ini..apa yang paling saya suka, SENANG dan RINGKAS penyediaannya...kebetulan pula adik Nor datang, bersama anak sepupu Pija.....mereka semua pun suka...anda nak tahu ape itu pulut gaul nyiur???? ianya adalah pulut yang ditanak, kelapa yang diparut & ikan kering..senang kan... layannnnnn pic ini...



pandangan dari atas...anda boleh memilih ikan kering @ masin kesukaan anda..




saya suka pic ini, nampak jelas pulut, nyiur dan ikan..


Lazat.... membangkitkan selera dek ikan kering itu..


seperti blogger lain, saya ingin berkongsi resipi ..

1) Pulut - tanak
2) Nyiur parut - campurkan dengan sedikit gula & garam..gaul..sesuaikan rasa..jgn terlebih masin.
3) Ikan kering...sori, ikan itu saya xtahu nama ape..xkisah ikan pe pun, janji  suka.

kemudian hidangkan seperti pic di atas...ringkas kan?  selamat mencuba.

 

2 comments:

azida said...

pulut gaul nyor pun jd sgh nya decorate ko dia...apa2pun tahniah!dah blh jd isteri dah ni...lulus!

azira said...

aah kan..menjadi decorate akuuuu...haha, cam bez la pulak..