Friday, October 28, 2011

Gulai Lomak Cili Api Ayam Kampung

As-Salam...1st time saya makan gulai lomak cili api ayam kg ni adalah tika anak k.yati buat..k.yati bwk mai dtg ofis...perghhh sodap gilo budak tuh buat..pastu saya nekad nk try..



belum sempat aku try buat, pegi ke kuantan umah pak sedara suami isterinya buat ayam kg lomak jamu kami mkn..pergghh pun sodap jugak..aku dah geram dah ni nk try..membuak2 dah ni..



minggu depannya, aku g cari ayam kg kek pasar sg besi dekat ngn umah kami..xla mahal sgt..brape harganya pun aku dah lufer...beli sekor. dekat ngn sekor (ade tinggal ckt utk goreng kemudian hari)  aku humban buet masak lomak..byk tu...mkn ler berkali2..campo kentang

 

1st time  buat masak lomak ayam kg, monjadi !!!



lunch tu aku lawan ngn lauk2 ni suma...ade budu & pucuk ubi celor ...jeliro makan!!


RESIPI DARI K.YATI

Bahan2 :
- Ayam Kg
- Cili Padi
- Cili Merah Besar
- Kunyit
- Halia
- Serai
- santan
- kentang
- garam, gula

** aku bubuh bawang merah n bawang putih ckt..

Cara membuatnya :
- kisarkan segala cili, kunyit, halia dan sedikt bawang...tumiskan atas api..
- masukkan ayam kg, kentang  dan serai  biar  seketika. biar ayam  empuk sedikit..aym kg kan liat
- setelah ayam empuk, masukkan santan..kacau
- masukkan garam, gula...siap!!

No comments: