Tuesday, October 4, 2011

Jelly Buah-Buahan


As-Salam..aku buat jeli ni secara xcident jer..kebetulan aritu si marini dtg umah bwk buah..aku sorang je tukang mkn buah tu, mane nk abisss...hubby aku lgsung xsentuh buah..punye aku pk punyer pk camne nk abiskan buah tu, tinggg !! dtg idea, baik aku buat jeli..at least abis juga buah2 tu...xmembazir, dripada dia makin lama makin buruk..



si rini bagi buah byk juga...tinggal yang xabis epal hijau n buah beri..eh buah beri ke? ntah ler, agaknya kotttt... kebetulan pula aritu aku ade beli jelly konyaku, lebihan aku buat koktel utk mertua aku dtg ritu..bakinya ade lagi..so, aku campo la utk dijadikan jelly buahan ini.. ..ade ler 4 gelas yang chantek ni..

 aku mkn segelas jer yang mampu, ek eleh tu pun 2x mkn... yang 3gelas lagi hubby aku bedal sowang2, katenya 'sedapla pulok' bile aku buat gini..ek eleh kalo buahan semata xsentuh dier... buat gini lakuuuuu


mula2, susun buahan tersebut ke dalam gelas...masakkan jelly bersama air, susu cair (aku punyer susu tinggal ckt, tu yang dia xbape putih tu)& gula ..masak hingga mendidih..then bile masak, tuangkan adunan jelly tadi ke dalam gelas berisi buahan...bile sejuk, simpan ke dlm peti ais ...sedap dinikmati bile benar2 sejuk ...selamat mencuba

No comments: