Wednesday, November 2, 2011

Aiskrim Coklat Homemade


As-Salam..ni kira pestime la aku buat eskrem homemade sendiri..bagi aku nk buat g simple je, tp leceh ckt tang byk kali kena putar@ blender tu, plg kau haruuuu dan malas nk melayan...setiap 3 jam @ separa keras kena blender...huhu... kalo tgk eskrem aku xbegitu smooth adalah kerna aku blender sekejap setakat 2 kali jer...xmelayan eh...menurut tokei punyer respi ni, kalo blend byk kali tekstur lagi tulus-mulus! hehe

tu hubby suh aku waktu malam pas blk keje tuh, dia xtau buat ni byk songeh..mane leh aku wat malam, kang xtido aku kang nk menunggu 3 jam tuh ! huh... tu pasal aku wat ari ahad, wt tengahari, sampai ke petang le aku duk jaga dia je...hingga le siap..huhu



ni dah redi utk di ngap..siap ade coklat chip lagi aku taruk...walllaaa.. amik respi ni dari hana memories
 tempek kat cni lak respi hana

Bahan-bahan
  • 100 gm gula caster - hana guna gula biasa jer
  • 300ml susu segar penuh (whole fresh milk)
  • 300 ml double cream/fresh cream/whipping cream
  • 4 biji kuning telur
  • 3 sudu besar serbuk koko - perisa coklat
  • esen vanila - nih hana tambah
  • coklat chip - saya tambah
Cara-cara
  1. Panaskan susu tp jgn smpi mendidih.
  2. Sambil dipanaskan,pukul kuning telur + gula hingga kembang putih utk elak dr bau hanyir. (hana masukkan esen vanila)
  3. Tuangkan susu tadi sedikit demi sedikit ke dlm adunan kuning telur smbil tgn mengacau dgn menggunakan whisk/handmixer tanpa henti.jika tidak,adunan telur tidak sekata.Kemudian masukkan adunan ini ke dlm periuk kacau hingga agak pekat dgn api yg perlahan.. Masa nih buh skali koko atau perisa pilihan. Angkat dari api. Masukkan pula cream. Kacau sebati. (Seeloknyer gune whisk atau handmixer. blender pong boleh!!)
  4. Lepas siap adunan,masukkan ke dlm peti ais selama 3-5jam atau separa ais,kemudian keluarkan n kacau@mix lagik hingga separa ais tu bercampur semuanya.kemudian masukkan kembali ke dlm peti ais hingga beku. bila nak mkn,keluarkan ice cream selama 5-10 minit hingga separuh lembik dan scoop dgn menggunakan scoop ice cream.
nota azira : bile dah abis putar yg terakhir, masukkan coklat chip ke dalam eskrem, biarkan keras...esok leh mkn ! hehe

No comments: