Monday, November 21, 2011

Nasi Beriani... cobaan membuattttt

As-Salam.... semalam ahad tiada xtvt kemana2, hubby reqeust dari aku pada hari sabtu lagi , katenyer esok nk mkn nasi beriani..so, aku beranikan diri jugak penuhi impiannya, walaupun xbrape reti...aku bedebo2 buat ni sebenarnya...sebelum ni ade juga aku terpikir nk buat nasi beriani, tp ntah ler lum berani...nk wat, xbuat...ni bile hubyy dah request, nk x nak ku gagahi juaaaa... beliau siap mintak nasi beriani GAM lagi youuuuuu ...xmenahan...mcm ler bini dia ni terror beno ! ahaks...kelakar akuu...



so, inilah dia Nasi Beriani Gam yang sememeh dari aku !! pasal ade ayam kat dalam nasi,  tu yang jadi GAM tuuhhhh ... sejauh mane betul fakta ni, wallahu a'lam... sape2 org johor yang boleh beri takrif kat cni , dipersilakan... oh yer, resipi nk masak nasi ni aku amik dari kulit belakang pek rempah beriani cap ADABI yang aku beli.. mane2 korang nk try, lehla beli rempah ADABI, & tiru je sebijik2 resipi dia nih...sedap la jugakk !!

bile masak nasi ni, wangi jer....hurmmm, terlir aku...oopppss, sekarang ni aku gah diet, so aku mkn ckt jer, tu pun ala2 rase je tuuuhh ...yang ni pinggan hubby okeh,..

lagi 1, aku xpakai beras basmathi yang dikenali sebagai panjanggggggggg, tp aku pakai beras biase jer, beras siam cap serindit, dikenali sbg beras pulut oleh org2 siam & kelantan



selain tu aku buat kuah daging bariani ...huhu.. pada aku, kuah ni xbegitu menjadi la.. aku main taram jer..aku tgk dari internet respi sape ntah.. byk bahan yang aku xde, so aku blend segala bawang, jintan, halia jer... tumiskan ia,  masukkan cili kering kisar @ cili boh, masukkan rempah beriani ADABI , masukkan daging & ayam, masukkan kicap, perasakan dgn garam, gula....siap...

INFO :  1 ---   ayam dalam nasi tu, aku wat stail simple funyer, ayam itu adalah ayam bersama dalam kuah daging (aku masak sekali ayam dan daging ).. bile ayam dah separuh masak dalam kuah bariani dia, lalu aku ambil dan masukkan ke dalam periuk yang berisi beras dan masakkan ia bersama nasi...bile nasi dah masak, gaul2...siap.. ayam jadi manis masak camni..

2 ---- stok kat umah aku xde MINYAK SAPI, so aku masak nasi dan kuah daging ni dengan marjerin jer...aku pk kalo masak dgn minyak sapi, lg best kut.. hehe.. korang buat la, asal jadi jer...kite sendiri yang hendak makan...bile dah mahir nnt, baru buat betol2 yer..TQ

No comments: