Wednesday, November 30, 2011

Ketupat Sotong


As-Salam...menu ni dah berkurun dah aku buat...haha..baru nk tayang.. sebeno nya byk laie menu yang tersimpan dlm folder nunggu turn masing2. "ai bile la nk kuor turn i ni yer", bisik calon2 yang ade dlm folder aku...wakkakakak so calon utk minggu ni adalah KETUPAT SOTONG !

cerita psl ketupat sotong ni otomatically teringat pd ketupat sotong bonda ku, lahai sedapnyer...mmg bez in da world la uuuu ... kelllaasssss....warna dia coklat2 gitew, tp yg aku buat ni cam pucat jer...huhu xkhatam lagi ni..



mula2 bersihkan sotong, sumbat pulut yang telah direndam selama 6 jam ke dalam badan sotong.. kulit sotong hendaklah dibersihkan dulu ya..buang yang kulit hitam2 tu, geli aku tgk badan sotong hitam2 you



aku buat ni pekat giler, xbape success lagi, pulak tu pulut aku rendam byk giler..bile dah disumbat ke badan sotong, byk lagi yang berlebih dlm bekas, terus aku masuk je dlm piyuk masak sekali. apelaie jadi mcm pulut tanak ngkau...hambekkkkk ... eeeiiii nyampah aku tau ... utk posing ni xdela aku kaut pulut2 tu suma..hehe...bile dah jadi cam pulut tanak kembang xhengat, tu yang dia xberkuah tu




RESIPI : KETUPAT SOTONG

 Bahan2 :
- 4 ketul sotong
-  bwg putih
- serai
- halba
- pulut
- gula kabung @ nise
- santan
- sedikit garam
- lidi pencungkil gigi
- daun pandan

cara membuatnya :
- beras pulut direndam selama  6 jam..kemudian toskan airnya...masukkan ke dalam bekas bersama santan dan gula kabung yang telah dihiris kecil.
- sumbat kan pulut ke dalam badan sotong 3/4 . jgn isi penuh ya, sebab pulut akan kembang nnt.masukkan kepala sotong, sematkan dengan lidi pencungkil gigi.
- susun sotong yang telah disumbat ke dlm periuk, masukkan santan, gula kabung, bwh putih, halba, serai, dan pandan dan sedikit garam ... tanak sehingga masak..

NOTA : adalah lebih sesuai masak di dalam PRESSURE COOKER, coz pulut cepat masak dan sotong jadi empuk ... jikalau pakai periuk biasa, pulut lambat masak, dan sotong jadi liat kerana jadi terlebih masak pulak..ok.

No comments: