Monday, November 21, 2011

Karipap Mak Ngah vs Karipap Aku ????

As-Salam...pada minggu lepas, aku dan hubby bertandang lepak2 petang umah makngah hubby kat setapak nuh...time kami datang, time tu makngah gah buat karipap pusing inti kentang.... mak ngah mmg jual karipap kat kantin sekolah tempat dia keje, kdg2 org oder lagi buat jamuan...ajaib aku tgk makngah kelim, cantik sgt youuuuu !! auwww... i like... pastu aku mintak ngan makngah nk buat, nk terai, bile aku buat, xsecantik makngah buat...huhu... prah (frust) betolll

 time nk balik, makngah kasik aku bekal karipap 1 bekas...mlm tu punyer xsabo terus aku goreng.. dan pagi esoknya sekali lagi aku goreng buat breakfast...hummm, syok betol...betul2 sedap !!



nih dia karipap makngah ...cantik kan ...dulu kat kg, masa aku kecik,  aku teringat lagi aku suka sgt karipap K. SAL buat...mmg sedap...pastu bile aku dah besar, dah merantau bertahun2, aku xjumpa lagi karipap yang sesedap karipap k.sal, kulit yang rangup dan inti yang sgt sedap...aku kepingin nk merasai karipap k.sal lagi...tp sekarang k.sal dah xmeniaga dah.... aku rindu sgt pada kenangan lalu dan nak rindu hendak menjamah lagiii...hurmm, betol2 menggamit kenangan itew !

selama aku tercari2 karipap sebagai ganti karipap k.sal, nah ini dia...karipap makngah ku !!! yahoooo !! aku dah jumpa pengganti nyer... bagi aku, dua2 sama tandingannyer ! lepas 6 bulan kawin ngn hubby, baru aku jumpaaa favourite aku ni yang betol2 berkenan kat hati.... kalo aku xkawin ngn hubby, alamaknyer belum jumpa lagi la ....hahahhaha ...ku panjatkan kesyukuran kpd Allah swt..




Inti yang sgt sedap....kulit yang rangupppp....aku suka inti kentang, aku xsuka inti sardin...pada sape2 yang nk bagi aku karipap, sila bagi karipap kentang okeh...karipap sardin aku xlayan..



selamat masuk mulut aku dah...sedap betol menggigit ...krup2..



semingu lepas tu, iaitu sabtu lepas, aku cobaan membuat karipap sendiri, sebab stok karipap makngah da abis, aku buat inti ikut respi makngah, tp makngah buat lagi kering, aku basah sikit sebab aku lebih minyak kot...huhu.. tang kentang tu kalo xnak bagi dia hancur, korang rebus dulu kentang dengan air yang sgt sedikit...ala, mcm kite rebus ikan tongkol la...pastikan air benar2 kering, baru tutup api...barula dia xhancur

bile dah buat rempah kari ni, dah nk  masak, baru masukkan kentang yang telah direbus tadi...gaul2 sekejap, tutup api..siap...

aku buat inti karipap bersama daging tau...sedap ...daging hiris kecik2 jer, buh daun sup dan daun kari...perggghhhh !!!



dan inilah dia rupe karipap aku yang xsemenggah ... aku amik resipi doh ni dari tun telani melalui blog k.nor secubit garam .. mmg sedap doh ni.. rangup dan xberjerawat.... cuma ruper dia je xde, aku xpandai kelim...rase sgt sedap okeh..

aku xpakai doh makngah sebab aku luper... haaa, tu la xcatit padan muka..kang dah luper...hehehe


No comments: