Thursday, November 10, 2011

Ikan Patin Masak Tempoyak Ala Temerloh

As-Salam...aritu aku ade beli ikan patin..aku paling suka ikan patin asam pedas..tp, hubby ckp nk mkn masak tempoyak..alamak, terusla aku google...jumpa kat cini ...

dulu aku penah makan kat temerloh, mmg sedap kedai kt tepi sungai tu buat...teringat2 lagi rasenyer...addduuuhhh ...lalu, ketika memasak ini aku membayangkan patinku akan terasa seperti kedai temerloh tu buat..haha


lagi sedap mkn ni kalo buat petang, mkn malamnya...barula masam dan mesra rase tempoyaknya..dia jadi 'terperam' kan..



mmg aku peminat tegar ikan patin ! tang lemak dia tu xmenahan ...waduuuhhh

resipi ni mmg aku copi sejibik kat arusansangkar



Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak

Di bawah ini di sertakan bahan-bahan & cara-cara nak masak ikan patin...boleh cuba


Bahan-Bahan utama:

  • Seekor ikan patin (patin sangkar/original) (ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa &limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan selama 1 jam)
  • 2 ulas kunyit hidup (ditumbuk halus)
  • 6 biji bawang kecil (ditumbuk halus)
  • 20 biji cili api (ditumbuk halus)
    2 senduk tempoyak (agak2, nak pekat letak lebih lagi)
  • 1 biji timun cina (dipotong dadu)  ***** aku xbubuh
  • 2 ikat daun kesum
  • 2 ikat bunga kantan sedikit asam keping
  • 3 cawan air (ikut kepekatan) garam (ikut rasa) gula (kalau agak terlalu pedas)

Cara-caranya:

Ikan dibersihkan dan diperapkan dengan asam jawa dan limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan,kunyit hidup, bawang kecil dan cili api ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi.
masukkan kedalam periuk yang diletakkan air gaul sehingga rata masukkan juga asam keping, letak atas api dan biar 3 minit baru masukkan ikan yang terlebih dahulu dibersihkan,
masukan bunga kantan, daun kesum dan timun cina tadi,
sambil itu masuk kan garam, jangan terlampau masin, kalau agak2 pedas sangat masukkan gula sikit.

Cadangan Hidangan:
sedap dimakan panas dengan nasi putih, amat menyelerakan,


Tambahan:

Tempoyak biarlah yang 5 hari diperam baru sedap

Selamat Mencuba



No comments: